Gebelikte sigara kullanımı

GEBELİKTE SİGARA KULLANIMI

Tüm dünyadaki kadınların yaklaşık %12’sinin sigara kullandığı tahmin edilmekte olup bu oran gelişmiş ülkelerde daha yüksektir. İşin üzücü yanı bu kadınların büyük bir çoğunluğunun gebelik döneminde de sigara içmeye devam etmeleridir. Hamilelikte sigara kullanımı tüm dünyada önemli bir sağlık problemidir. Sigara sadece içen kadının değil bebeğinin de sağlığını etkileyen ciddi bir problemdir.

Sigaranın bir nefesle içe çekilmesiyle kişi 1500’den fazla kimyasal maddeye maruz kalır. Bunlardan hangilerinin bebek için riskli olduğu tam olarak bilinmemekle beraber esas riskli olanın nikotin ve karbonmonoksit olduğu düşünülmektedir. İçilen sigaradaki pek çok maddenin etkisiyle vücutta bazı değişiklikler olur. En önemli değişikliği ve kısa sürede ortaya çıkan etkiyi dolaşım sistemi üzerinde görürüz. İçilen sigara ile birlikte damarlarda ve bronşlarda büzüşme meydan gelir daha sonra kan basıncında hafif bir artış olur ve kanın oksijen taşıma kapasitesi düşer. Bu durum ciddi problemlere neden olabilmekle birlikte çoğu zaman yetişkinler tarafından tolere edilebilir ancak hamilenin ve karnındaki bebeğin tolere etmesi oldukça güçtür.

Sigaranın Hamileler Üzerine Etkileri: Hamilelik sırasında sigara içimi bebeğin büyümesi ve gelişimi için gerekli olan ve bebeğe giden kan, besin maddeleri ve oksijen miktarında azalmaya neden olur. Gebelikte sigara içtiğiniz takdirde bebeğinizin düşük doğum ağırlıklı olma riskini 2 kat daha arttırırsınız. Yapılan çalışmalarda sigara içen gebelerin bebeklerinin%12’sinin daha düşük doğum ağırlıklı olduğu tespit edilmiştir. Yaşına göre düşük doğum ağırlıklı bebekler doğumdan sonra bazı sağlık problemleri açısından yüksek risk taşırlar. Ayrıca sigara içimi erken doğum riskini %30 arttırırken son çalışmalarda gebeliğin ilk 3 ayında sigara içimi sonucu yarık damak ve dudak anomalisi riskinin attığı tespit edilmiştir. Sigara içen gebelerin düşük yapma, plasenta yerleşim anomalileri(plasenta previa),erken ayrılan plasenta(dekolman plasenta) riski daha yüksektir. Sigaranın gebelikte en korkulan riski ölü doğum oranında artıştır. Sigara içen kadınların gebeliklerinin herhangi bir döneminde bebeğini kaybetme riski içmeyen kadınlardan oldukça yüksektir. Ayrıca sigara ve tütün ürünlerinin riski hamilelikten sonrada devam eder. Sigara içtiğiniz halde normal kilolu sağlıklı bir bebek dünyaya getirseniz de bu bebeklerde ani ölüm riski 2 kat daha fazladır. Ani ölüm dışında astım riskinde artış, öğrenme bozuklukları, antisosyal davranışlarda artış izlenmektedir.

ÖZETLE SİGARA GEBELİKTE:

1)Yarık damak-dudak gibi bazı amomalilerin görülme sıklığını arttırır.

2)Düşük riskini arttırır, erken doğuma erken su gelişine neden olur.

3)Plasenta yerleşim anomalileri ve erken ayrılan plasentaya neden olur.

4)Düşük doğum ağırlığı oranlarını arttırır.

5)Anne karnında ve doğumdan sonra bebek ölüm riskini arttırır.

6)Çocuğun ileriki yaşamında astım vb.kronik hastalıkların görülme sıklığını arttırır, öğrenme ve davranış bozukluklarına neden olur.

7)Sigara içen annelerin bebeklerinin daha sonraki yaşamında sigara bağımlısı olma riski artar.

Çorum Özel Hastanesi kadın hastalıkları ve doğum uzmanı jinekolog doktor Sinan Özer olarak benden gebelikte sigara kullanımı konusunda daha detaylı bilgi alabilirsiniz.