GEBELİKTE GÜZELLİK VE CİLT

GEBELİKTE CİLT VE GÜZELLİK

Gebelikte hormonlar ve büyüyen karnın gerilmesinin etkisiyle ciltte geçici ve kalıcı değişiklikler olabilir.

GEBELİK ÇATLAKLARI: Gebelerde % 50-90 oranında görülür. Genellikle karın alt bölgesinde, uyluklar, kalça, kollar ve memelerde görülür. Genellikle pembe bazen de gümüş renginde gözlenirler. Ağrı gözlenmez sadece rahatsız edici kaşıntılar nedeniyle gebeler sıkıntı çekerler. Çatlaklar her zaman engellenemez. Ailesel yatkınlık, gebelikte aşırı kilo alanlar, çoğul gebelik, genç yaşta gebe kalanlarda, cildi ince beyaz tenli gebelerde, gebelik ilk aylarda aşırı bulantı kusma olanlarda sık görülür. Çatlakların büyük kısmı doğumdan sonra rengi açılarak gümüşi renk alarak devam eder. Sonraki gebeliklerde daha önce olan çatlakların rengi koyulaşabilir. Önlemenin en iyi yolu bol sıvı alınmasıdır. Gebelikte dengeli kilo alınmalıdır. Cildi esnetmek ve nemlendirmek için çatlak kremleri kullanılmalıdır. En çok kullanılanlar badem yağı, kakao yağı, E vitamini ve alfahidroksit asit içeren losyonlardır. Önerilen gebelik egzersizleri ve karın bölgesine yapılan masajda faydalıdır. Kremler 3.aydan itibaren kullanılabilir.

GEBELİK MASKESİ(CHLOASMA): Gebelikte artan melanotropine bağlı olarak yüzde alın, burun ve yanaklarda maskeye benzer renk artışı olur. Gebelik 5.ayda ortaya çıkar doğumda kaybolur. Nadir olarak meme başlarında, genital bölgede, koltuk altlarında, bazı kadınlarda bacak aralarında sürtünmeye bağlı olarakta görülebilir. Güneş ışınları olayı arttırır. Engellemek için, en az 40 koruma faktörlü kremler yüze sürülerek dışarı çıkılmalı, yaz aylarında güneşlenmemeli, aşırı makyajdan kaçınılmalı, folik asit desteği alınmalı. Kış aylarında dahi güneşten korunmak gerekir.

LİNEA NİGRA: Orta hat üzerinde kasıktan göbek deliğine kadar uzanan koyu renkli bir çizgidir. Genellikle ilk gebelikte sık görülür. Her gebede görülmez.3.ayda başlar doğumda kaybolur. Doğuma yakın iyice koyulaşır. Tedavi gerekmez.

GEBELİKTE SAÇ DÖKÜLMESİ: Hormonal nedenler özellikle tiroid hormonlarına bağlı, vitamin mineral eksikliklerine özellikle çinko eksikliğine bağlıdır. Sık karşılaşılır doğumdan sonrada devam eder. Taze sebze meyve (yeşil elma, üzüm, nane, brokoli, avokado, özelikle önerilebilinir) Biotin ve silica içeren krem ve şampuanlar kullanılabilinir.

SAÇ BAKIMI: Hayvan çalışmalarında saç boyamanın fetüs üzerine olumsuz etkisi gözlenmemiştir. Saç boyandıktan sonra ciltten emilim olur ama solunan havadaki kimyasallar daha fazladır. Bu nedenle gebelik 3.aydan sonra doktorunuzdan izin alarak bitkisel boyalarla iyi havalandırılmış bir ortamda soğuk su ile durulama yapılarak saç boyanabilir. Röfle, meç önerilmez. Gebelikte saç nemlendiricisi, şampuan, jöle, köpük, spray kullanılmasında, saç kesilmesinde sakınca yoktur.

GEBELİKTE SİVİLCELER (AKNE): Artan gebelik hormonlarına bağlı ciltte oluşan yağlanmaya bağlı sivilceler oluşur. Hafif makyaj yapılmalı, günde 2 kez kükürtlü sabun kullanarak düzenli cilt temizliği yapılmalı, enfeksiyona zemin oluşturmamak için sivilceler sıkılmamalı. Benzoyl peroksid içeren ürünler, cilt temizleme ürünleri sabunlar doktorunuza danışarak kullanılabilinir.

GEBELİKTE SPİDER VENLER (DAMARLANMALAR): Gebelikte artan östrojen hormonu ve kanlanmaya bağlı olarak yüz, kol, boyun ve göğüste ortaya çıkar. Beyaz tenli gebelerde daha sık görülür. Önlemek için sıkı giysi giyilmemeli, bol egzersiz yapmalı C vitamini almalı. Genellikle doğumda kaybolur. Artan östrojene bağlı avuç içi bazen de ayak tabanında kızarıklıklar gözlenir (palmar eritem). Yanma ve kaşıntı yapabilirler kaşıntı önleyici krem ve losyon verilerek şikayetler giderilir. Doğumdan sonra kaybolur. Her iki belirti aşırı gözlenir ve doğumdan sonra kaybolmazsa karaciğer yönünden araştırma yapmak gerekir.

GEBELİKTE OJE-MANİKÜR-PEDİKÜR-PARFÜM-DÖVME-KINA-PİERCİNG

Gebelikte tırnak cilası ve oje kullanımı ile ilgili FDA tarafından bildirilmiş olumsuzluk yoktur. Manikür pedikür steril ve hijyenik şartlarda enfeksiyon riskine dikkat edilerek yapılır. Gebelikte aşırı terleme ve bazen de kötü koku sorun olabilir. Günlük deodorant ve spray kullanımının bebek ve gebeye aşırıya kaçılmadıkça ve kaliteli ürünler kullanıldığı sürece zararı yoktur. Enfeksiyon riski ve kan yoluyla geçen hastalıklar nedeniyle gebelikte dövme önerilmez. Hint kınası bilinen en eski saç boyasıdır. Yapılan çalışma olmamasına rağmen gebelikte saçların doğal kına ( hint kınası-henna) ile boyanmasında sakınca yoktur. Piercing (cilt ve altındaki yağ tabakasının veya kıkırdağın delinmesiyle takılan halka veya iğneler) gebelikte vücut direncinin düşmesi nedeniyle enfeksiyonlara meyilli olmaları ve alerjik reaksiyonlardan dolayı kesinlikle önerilmez. Daha önce piercing özelikle göbek ve genital bölgeye taktırmış bulunanların gebelik planlandığında bunları steril ortamda çıkartmaları gerekmektedir.

GEBELİKTE EPİLASYON VE AĞDA: Lazer epilasyon ve elektroliz yöntemleriyle istenmeyen tüylerden korunabilinir. Lazer epilasyonda ışık enerjisi kullanıldığı için 12.haftadan sonra doktorunuzun önerisiyle yapılabilir. Elektroliz(iğne epilasyonu) bebek üzerine olumsuz etkisi yoktur ama meme başı tüyleri veya karın derisi üzerine yapılmamalı. Doğumdan sonra tüylenme artışı azalacağı için bu işlemleri doğum sonuna bırakmak daha doğrudur. Gebelikte tüy dökücü kremler, losyon, epilasyon kremi kullanılması önerilmemekte. Ağda temizliğe ve hijyene dikkat edilerek yapılabilir.

GEBELİKTE BRONZLAŞMA: Aşırıya kaçmak ciltte erken yaşlanma ve cilt kanserine yol açabilir. Solaryum; ilk 3 ayda vücutta fazla ısınmanın bebekte spinal sakatlıklarla ilişkisi olabileceği düşünülmektedir. Hamam, sauna, solaryum ilk 3 ayda önerilmez.3.aydan sonra doktorunuza danışarak solaryuma girebilirsiniz. Aynı pozisyonda en fazla 10 dk kalınız serin yerde kalmaya çalışınız. Yüzdeki gebelik maskesini arttırabilir. Gebelikte güneşlenmek ve bronzlaşmak isteyen bayanlar güneşin yoğun olduğu saatlerde güneşlenmemeli, mutlaka yüksek koruma faktörlü kremler kullanmalı, 30-45 dk. Güneşlenip aralarda serin yerde bol sıvı alarak en az 1 saat ara vermelidir. Pamuklu ve ince giysiler giymeli. Gebeler kısa sürede fazla güneşte kalmadan ve sıvı kaybına uğramadan bu şekilde bronzlaşabilirler. En az 30 koruma faktörlü güneş koruyucusu kullanılmalıdır. Bazen alerjik reaksiyon yapabileceği için bu ürünleri kullanmadan önce vücutta küçük alanda test yapılmalıdır.

GEBELİKTE SELLÜLİT: Sellülit(lipodistrofi) cilt üzerinde portakal kabuğu görünümündeki kabarık veya çökük olabilen şekil bozukluklarıdır. Vücudun yağ dokularıdır. Gebelikte hormonların ciltte yapmış oldukları etki, gebelikte artan kilo ve hareketsiz yaşam tarzına bağlı gebelikte sellülit artar. Gebelerde sellülit tedavisinde cildiye uzmanının önerisiyle doğal bazlı kremler, yosun tedavisi, masaj kullanılır. Gebelikte sellülit artmaması için derin nefes alma egzersizleri, yürüyüş, gebe egzersizleri, doktorunuzun izin verdiği masajlar yapılabilir. Dengeli beslenme, yeterli sıvı alınması, düzenli vitamin kullanımı da fayda sağlayabilir.

GEBELİKTE KIYAFET: Pamuklu kumaşlardan yapılmış kıyafetler serinlik açısından tercih edilmeli. Açık renkli, seyrek dokulu, geniş giysiler önerilir. Hava soğuduğunda kat kat giyinmek daha kolay olur, ortamın durumuna göre çıkartıp giyinmek tercih edilir. İlk 3 ayda göğüsler aşırı büyüyeceği için tam ölçüsünde geniş balenli ve geniş askılı sütyenler tercih edilmeli. Gece yatarken aşırı büyümüş göğüsler için destekli sütyenler kullanılmalı. Gebelikte meme deformasyonun en önemli sebebi meme dokusuna zamanında yeterli destek verilmemesidir. İç çamaşırı pamuklu bol olmalı ve lastiği dolaşımı engellememesi için sıkı olmamalıdır. Ayakkabı düz yada küçük topuklu ayağa hafif ve bol olmalı. Bağcıksız olanlar tercih edilmeli. Kış aylarında fermuarlı botlar tercih edilmeli. Gebelik korsesi çoğul gebeliklerde iri bebekte, çok doğurmuşlarda tercih edilir. Basınç hissini ve karın sarkmasını engellediği için bel ve kasık ağrılarını azaltır.

Çorum Özel hastanesinde çalışan kadın hastalıkları ve doğum uzmanı operatör doktor Sinan Özer olarak bu konularda benden daha detaylı bilgi alabilirsiniz.