BOŞ GEBELİK(SU GEBELİĞİ=BLİGHTED OVUM)

SU GEBELİĞİ(BOŞ GEBELİK)

Halk arasında su gebeliği de denen bu durumda gebelik kesesini oluşturan zar ve plasenta oluşurken bu yapıların içinde bir çocuk yani embriyo oluşmaz. Tanısı ultrasonda embriyo ve kalp hareketleri görülmesi gereken haftalarda kese içinde embriyo ve kalp hareketlerinin görülememesi ile konur. Ancak burada hastanın son adet tarihi önemle sorgulanmalıdır. Bazen adet düzensizliği olan hastada geç yumurtlama olabileceği akıldan çıkarılmamalıdır. Gebe sık aralıklarla kontrole çağrılarak kesenin büyümesi takip edilir ve belirli büyüklüğe erişmişmiş kese içinde embriyo görülmeye çalışılır.

Boş gebelik ile erken dönemde normal bir gebeliği ayırt etmenin en önemli yolu gebelik kesesi içinde yolk sac denen kesenin izlenmesidir. Yolk kesesinin varlığı gebeliğin boş gebelik olmadığının en önemli belirtisidir. Öte yandan kesenin görüntüsü de bu iki yapının ayırımında yardımcı olabilir. Teorik olarak son adet tarihinden itibaren 5.5-6 hafta geçen hastalarda vajinal ultrasonla gebelik kesesi içinde fetus görülmelidir. Böyle bir durumun varlığında aceleci davranmamak, yumurtlamanın geç olabileceği de düşünülerek gerekirse bir hafta sonra ultrason tekrarı yapılarak gebeliğin gidişatı hakkında bilgi sahibi olmak gerekir.

Boş gebelik(Blighted ovum) da annede yumurtlama olur. Bu yumurta babadan gelen spermle birleşir ve döllenir. Bu döllenmiş yumurta tüplerdeki yolculuğunu tamamlar ve rahim duvarına yerleşir. Gelişen hücreler gebelik kesesini oluşturmaya başlar. Buraya kadar her şey normal gebelikle aynıdır normal olmayan bu gebelik kesesi içinde embriyo oluşmamasıdır.

Erken gebelik kayıplar yani düşüklerin yarısından fazlasının sebebi boş gebeliktir.

BELİRTİLER: Belirtiler normal gebelikten farklı değildir. Ne bir kanama nede kramplar bulunur. Gebelik ilerledikçe hafif kahverengi kanamalar ortaya çıkabilir. Ancak bu da normal bir gebelikten ayırıcı bir bulgu değildir. Gebe normal kontrolleri sırasında gebelik kesesi içinde embriyo ve kalp hareketlerinin olmadığı fark edilene kadar durumdan habersiz olabilir.

NEDENLERİ: Blighted ovum çoğu zaman kromozomal anormallikler nedeniyle meydana gelir. Ancak bu olayın kalıtsal bir hastalığın varlığı anlamına gelmez. Sadece o gebeliği meydana getiren sperm ve yumurtada kalite düşüklüğü veya anomali sonucu meydana gelir.Günümüzün gelişmiş teknolojisi sayesinde daha önce düşükle sonuçlanan gebeliklerin çoğunun boş gebelik olduğu tespit edilebilmektedir.

Boş gebelik tekrarlama eğiliminde değildir. Kromozomal bir bozukluk olmasına rağmen anne yada babada genetik bir bozukluk yoksa kalıtsal bir bozukluk göstermez. Özellikle ilk gebeliği boş gebelik olan anne adayları bir endişe içerisindedirler. Ancak endişeye gerek yoktur.

TEDAVİ: Boş gebeliğin tedavisi gebeliğin kürtaj ile sonlandırılmasıdır. Bunun dışında herhangi bir tedavi alternatifi yoktur. Boş gebelik tanısı konulduktan sonra kürtaj en kısa zamanda yapılmalıdır.

Boş gebelik nedeniyle kürtaj olmak zorunda kalan gebelerde 1-2 hafta içinde tekrar yumurtlama olur yaklaşık 4 hafta sonrada adet görülür. Bu adet kanamasından itibaren tekrar gebe kalınmasında bir sakınca yoktur. Yani boş gebelik geçirmiş gebeler bir adet gördükten sonra tekrar gebelik düşünebilirler.

Çorum da çalışan kadın hastalıkları ve doğum uzmanı operatör doktor Sinan Özer olarak benden Boş gebelik=Blighted ovum konusunda daha detaylı bilgi alabilirsiniz.