Gebelikte Kaçınılması Gereken Besinler

GEBELİKTE KAÇINILMASI GEREKEN BESİNLER

Gebelik süresi boyunca, bebek 40 hafta annenin yedikleri ile beslenmesini sağlamaktadır. Anne ne kadar doğru beslenirse bebek de o kadar doğru beslenir ve dolayısıyla sağlıklı olur. Ancak anne kötü ve yanlış beslenirse bebeğin sağlıklı bir şekilde Dünya’ya gelme şansı azalır. Dengeli ve sağlıklı beslenmek, hamilelik döneminde şarttır. Sağlıklı bir beslenme düzeni kansızlık, gebelik zehirlenmesi (preeklampsi), sabah yorgunluğu, halsizlik ve kabızlık gibi hamilelik sorunlarını azaltmaktadır. Gelişimini sürdüren bebek, temel bazı besinler, vitaminler ve minerallerine gereksinim duyar.

Sağlıklı bir beslenme düzeni, gebelikte yaşanabilecek sorunları azaltmak için büyük önem arz etmektedir. Bu sebeple de kaçınılması gereken bazı besinler vardır. Hamilelikte çiğ veya az pişmiş et, yumurta, balık, yumurta ve pastörize olmayan besinler bebeğin gelişim sürecini etkilemektedir. Hamilelik boyunca sigara ve alkolden uzak durulması da en az doğru beslenmek kadar önemlidir.

Kaçınılması Gereken Besinler:

Yumurta: Az pişmiş yumurta, salmonella adı verilen şiddetli gıda zehirlenmesine sebep olabilmektedir. BU sebeple yumurta yiyecek olan anne adaylarının, yumurtaların iyi piştiğinden emin olması gerekir. Salmonella, ishal ve bulantı gibi belirtilerle kendini göstermektedir. Bazı salata sosları, mayonez, evde yapılan dondurmalar çiğ yumurta ile hazırlanmış olabilmektedir.

Çiğ Veya Az Pişmiş Et: Çiğ et, koliform, toksoplazma ve salmonella bulaştırma riskine sahiptir. Hamileliğin ilk döneminde bu parazit ve bakterileri kapan bebeklerde sağırlık, sarılık, yüksek ateş, sinir sistemi hastalıklarına yakalanma riskine çok yüksektir. Özellikle toksoplazma düşük yapmaya sebep olabilmektedir.Bu yüzden, sushi, pişmemiş deniz mahsulleri, az pişmiş et ve tavuktan kaçınılmalıdır. Salam, sucuk, sosis gibi besinlerde listeria adı verilen düşüklere sebep olabilecek bakteriler bulunmaktadır. Kan zehirlenmesine sebep olup bebeğe enfeksiyon bulaştırabilir. Bu yiyecekler tüketilmeden önce ısıtılmaya özen gösterilmelidir.

Karaciğer: Karaciğer fazla miktar A vitamini zengini bir yiyecektir. Fazla miktarda A vitamini tüketimi düşüklere sebep olabilir.

Deniz Ürünleri: Midye ve istiridye gibi az pişmiş yiyecekler deniz mahsulleri kaynaklı hastalıklara sebep olmaktadır. Çiğ deniz ürünleri ayrıca zehirlenmeye de sebep olabilir. Bu deniz mahsullerini pişirmek enfeksiyon ihtimalini azaltsa da asla tam olarak yok edememektedir. Yüksek oranda cıva içeren balıklardan da uzak durmak gerekir. Civa tüketimi gebelikte bebekte gelişim geriliği ve beyin hasarlarına neden olabilmektedir. Balık tercihleri mevsim balıklarından yana yapılmalı. Ton balığından uzak durmak civa içerdiği için faydalı olacaktır. Gebe kadınların pişmemiş balıklardan ve füme balıktan uzak durması gerekir.

Pastörize Olmayan Yiyecekler: pastörize edilmemeiş sütler listeria adı verilen bakterileri içerebilmektedir. Bu da bebeğe enfeksiyon bulaştırabilir ve hayati tehlikelere sebep olabilecek kan zehirlenmelerine yol açabilir. Pastörize sütten yapılmamış peynirlerde de aynı bakteriler bulunmaktadır. Bu bakteri aynı zamanda düşüklere de sebep olabilir.

Kafein: Ölçülü miktar alınan kafein, gebelikte sorun teşkil etmemektedir. Hamileliğin ileri dönemlerinde ise günlük kafein tüketimi maksimum 300 mg. ile kısıtlanmalıdır. Kafein, vücuttan sıvı atımını kolaylaştırdığı için su ve kalsiyum kaybına sebep olur. Yüksek miktarda kafein ise bazı araştırmalara göre düşük, erken doğum ve bebeklerde çekilme semptomlarına neden olabildiğini göstermektedir. Çay, demir emilimini azalttığından hamile anne adaylarının çaydan uzak durması gerekmektedir.

Alkol: Hamilelikte alkolden uzak durulmalıdır. Bebeğin alkole maruz kalması sağlıklı gelişimini olumsuz etkileyebilmektedir. Emzirme döneminde de alkolden uzak durulmalıdır. Bebeğin alkole maruz kalması bazı riskler oluşmasına sebep olur. Alkol anne sütü aracılığıyla bebeğe de geçer. Alkollü içecekler ise bebekte anomaliye yol açabilmektedir. Düzenli tüketilen alkolün bebeklerin zeka gelişimini olumsuz etkilemektedir.

Sebzeler: Sebze tüketimi hamilelikte faydalıdır. Fakat toksoplazma riski sebebiyle sebzelerin çok iyi yıkanmasına özen gösterilmelidir.

Bitkisel ilaçlar/çaylar: Özellikle ada çayından gebe anne adayları uzak durmalıdır. Ihlamur ve rezene dışındaki bitki çayları zararlı olabilmektedir. Bazı bitkiler rahimde kasılmalara yol açabilir.

Çorum Özel Hastanesinde çalışan kadın hastalıkları ve doğum uzmanı jinekolog operatör doktor Sinan Özer olarak gebelikte kaçınılması gereken besinler konusunda sormak istediklerinizi iletişim bilgilerim yoluyla bana ulaşarak sorabilirsiniz.