Gebelikte Hemoroid Ve Varisler

GEBELİKTE VARİS VE HEMOROİDLER

Hemoroid ya da halk dilindeki adıyla basur gebelikte sık karşımıza çıkan bir durumdur. Hemoroid esasında oluş şekli ve görüntü olarak vücudun diğer yerleri ve bacaklarda görülen varislerden farklı değildir. Temel olarak hemoroid rektum ve anüs çevresindeki toplardamarların yani venlerin genişlemesi ve kanın bu genişlemiş damarlar içinde göllenmesidir. Anüsten dışarıya sarkan bu hemoroidlerin büyüklüğü zaman zaman bir üzüm tanesi kadar olabilir. Anüsten dışarı sarkabildiği gibi rectum içinde de olabilir. Dışarı sarkan bu pakeler bir üzüm tanesi gibi yumuşak hissedilir ve birden fazla olabilir. Dışarı sarkanlara eksternal(dış)hemoroid içeride olanlara ise internal(iç)hemoroid denir.

Bu hemoroidler gebeliğin ilk döneminde ortaya çıkabilir ancak daha çok karnın büyüdüğü ve basıncın arttığı son dönemlerde daha fazla görülür. Daha önce hiç hemoroid sıkıntısı olmayan kadınlarda doğumun ikinci evresinde ıkınma sırasında ortaya çıkabilir. Gebelik ve doğum sırasında ortaya çıkan hemoroidlerin çoğu lohusalık döneminde ortadan kalkarlar.Çünkü bu dönemde basınç azalmış karın küçülerek doğum öncesi döneme ulaşmıştır.

Gebelik hem bacaklarda varislerin oluşmasını hem de hemoroidlerin oluşmasını arttıran bir dönemdir. Çok nadiren de olsa genital bölgede de varislere rastlanır. Rahim büyüdükçe karın içi organlarda basınç etkisi artar. Özellikle vena cava denilen ve kirli kanı vücudun alt kısımlarından kalbe taşıyan ana toplar damardaki basınç artar. Bunun sonucu vücudun alt kısımlarındaki tüm toplar damarlardaki kan akımı yavaşlar. Sonuçta karşı karşıya olduğu direnç artan ve içinde kan akımı yavaşlayan bu toplardamarların duvarı genişler.

Gebelikte sık karşılaşılan kabızlık sonucunda da hemoroid görülebilir. Ikınmaya bağlı karın içi basınç artışı bu damarlarda genişlemeye yol açar. Gebelikte hakim olan progesteron hormonunun da damar kaslarında gevşeme yaptığını unutmamak gerekir. Progesteron aynı zamanda gebelikte barsak hareketlerinin yavaşlaması ve kabızlığa da yol açar.

Temel Olarak Hemoroid İçin Risk Faktörleri: Liften fakir beslenme, uzun süre ayakta kalma, güç gerektiren ağır işte ayakta çalışma, Kabızlık, aile öyküsü, gebelik, obezite, doğum sırasında epizyotomi açılmayı gerektirecek zor doğumlar, geçirilmiş rektal cerrahidir.

Hemoroidin Belirti Ve Bulguları: İnternal hemoroidler rektum iç kısmındadır. Bunlar pek bulgu vermez ve elle hissedilemezler. Genelde ağrısız seyrederler. Dışkı içinde kan olması, hafif kaşıntı ve yanma, sümüğümsü bir akıntı ya da ıslaklık en sık karşılaşılan şikayetlerdir. Bu hemoroidler zaman zaman makattan dışarı sarkabilir o zaman ele gelen kitle olarak hissedilir. Bunlar içinde kan pıhtılaşırsa(tromboze hemoroid) ağrılı olabilir. Dışarı sarkma durumu prolapsus bu hemoroidlere de prolabe hemoroid denir. Dışkılama sırasında ve uzun süre ayakta kalma ve ıkınma sonucu bu hemoroidler prolobe olabilir ve ağrılı olabilir.

Dış hemoroidler ise genellikle ele gelen kitle, kaşıntı, dışkılama sırasında ağrı ile kendini belli ederler. Ani basınç artışı ve kaşıntı sonucu şiddetli kaşımaya bağlı travmalar sonucu damar çeperi yırtılarak kanama olabilir. Hem ishal hem de kabızlık şikayetleri arttırır. Diğer yakınmalar ise dışkılamanın tam yapılamadığı hissi(tenesmus), kanamaya bağlı kansızlık ve buna bağlı şikayetlerdir.

Yakınmaları Azaltmak İçin:

1)Tuvalet sonrası temizlik yumuşak nemli bir kağıtla yapılmalıdır.

2)Sıcak oturma banyosu veya termoforla sıcak uygulamak

3)Kabızlığı mümkün olduğu kadar azaltmak, bol lifli gıda almak, bol sıvı almak, düzenli egzersiz yapmak

4)Pakelerin içeri itilmesi

5)Bunlara rağmen şikayetleriniz devam ederse doktorunuza başvurunuz size gebelikte kullanabileceğiniz rahatlatıcı krem ve fitiller önerecektir.

6)Hemoroidler sık görülmekle beraber gebelik ve bebek için risk yaratmaz ve normal doğum için risk oluşturmazlar.

7)Daha detaylı bilgi için çorum da çalışan jinekolog operatör doktor Sinan Özer olarak bana ulaşabilirsiniz.