GEBELİKTE EGZERSİZ

Şunu unutmayalım ki gebelik insanın hayatı boyunca birkaç kez yaşayabileceği, acısıyla-tatlısıyla anı olarak bahsedeceği dolu dolu, stresten uzak yaşanması gereken fizyolojik bir süreçtir. Gebelikte egzersiz yapmak gebelik sürecinin daha iyi ve sağlıklı ilerlemesine katkıda bulunur. Gebe kendisini daha iyi ve formda hisseder. Dengeli kilo alır, doğumu kolaylaşır, doğum sonrası iyileşme süreci daha hızlıdır, daha çabuk ayağa kalkar. Solunum ve dolaşım sistemi iyi çalışır. Gebenin kendine olan güveni artar. Gebelikte gözlenen bazı şikayetler bacak krampları, uykusuzluk, bel ağrıları, kabızlık, varis, ayaklarda şişkinlik daha az gözlenir.

Gebelikte karnın büyümesi ve öne doğru çıkması nedeni ile vücut ağırlık merkezi yer değiştirmiştir. Bel bölgesine ve eklemlere yük bindiği için bel ve kasık ağrıları daha çok gözlenir. Hormonal değişikliklere bağlı olarak ta eklem yerlerinde gevşemeler gözlenir. Fazla sıvı alınmazsa kas ve eklem ağrıları gözlenebilir. Fazla sıvı alan gebelerin hem ağrılarının daha az olduğu,karın çatlaklarının daha az olduğu,bebeğin suyunun daha iyi olduğu gibi bir çok olay bilinen bir gerçektir.İyi sıvı alan gebenin düzenli egzersizi ise gebelik boyunca gebelik hormonlarına bağlı kabızlık etkisini azaltacak,karın kaslarının güçlenmesine bağlı bebek yerleşimi ve doğumu kolaylaştıracak,kan dolaşımının artmasına bağlı bacak krampları,varis,ve ayaklarda şişkinlik azaltacak gebenin kendisini daha zinde hissetmesini sağlayacaktır.

Gebelikte uygun olabilecek egzersizler; yürüyüş, aerobik egzersizler, pilates, yoga, kondisyon bisikleti, yüzme sayılabilir. Doktorunuzun uygun gördüğü egzersiz programına uymak daha doğru olacaktır.

Egzersiz esnasında dikkat edilmesi gerekenler:

*Mevsime uygun kıyafet seçilmeli ve giyilmeli.

*Bol sıvı almak gerekir. Sıvı olarak su, şekeri az olmak kaydıyla komposto, ayran, meyve suyu olabilir.gazlı içecekler ve kafeinli içeceklerden kaçınmak gerekir.

*Egzersizlere önce hafif ve zaman olarak kısa başlamalı daha sonra yavaş bir şekilde tempo artırmak gerekir. Zorlandığımızı hissettiğimiz anda bırakıp istirahat etmek gerekir.

*Sırt üstü yapılan egzersizleri uzun tutmayınız tansiyonda ani düşmeler olabilir. Birden ayağa kalkmayınız önce yan dönüp sonra kalkmaya çalışınız, gebelikte denge bozukluğu çok olduğu için dikkat etmelisiniz.

*Gebelikte eklem yerlerinde gevşemeler olduğu için zorlamayınız, bel çevirme hareketlerinde dikkat ediniz.

*Egzersiz öncesi ısınma hareketlerini yapmayı unutmayınız daha sonra egzersizlere geçiniz.

*Egzersizler esnasında nabzınız düzensiz ve hızlı atıyorsa, kendinizi iyi hissetmiyorsanız, bel ve kasık ağrısı varsa, kanama gözleniyorsa, 38 derece ateşiniz varsa egzersizleri sonlandırmak gerekir. İstirahat ettiğinizde şikayetleriniz düzelmezse doktorunuzu aramalısınız.

Gebelikte düşük tehlikeniz, erken doğum riski, çoğul gebelik varsa doktorunuza danışmadan egzersiz yapmanız uygun değildir. Önerimiz egzersiz yaparak, dengeli ve düzenli beslenerek, uygun kilo alarak(gebelik boyunca ortalama almanızı istediğimiz kilo 11 kilodur.Bu 15 kilodan fazla 6 kilodan az olmayacak) bebeğiniz ve kendi sağlığınızı tehlikeye atmadan rahat gebelik süreci geçirmenizdir.

Daha detaylı bilgi için Çorum Özel hastanesi kadın hastalıkları ve doğum uzmanı jinekolog operatör Doktor Sinan Özer olarak benden daha detaylı bilgi alabilirsiniz.