Servikal Yetmezlik(Rahim Ağzı Yetmezliği)

SERVİKAL YETMEZLİK(RAHİM AĞZI YETMEZLİĞİ)

Servikal yetmezlik veya rahim ağzı yetmezliği denen durum ; tekrarlayan büyük gebelik kayıpları ile karekterize bir durumdur. Burada genellikle ağrı hissedilmeksizin sessizce rahim ağzı açılır ve gebelik kaybedilir. Olay sessizce geliştiğinden öngörmekte oldukça güçtür. Tanısı ve tedavisi konusunda oldukça farklı yaklaşımlar söz konusudur. İyi bir geçmiş gebelik öyküsü almak,gebeliklerin kaybedildiği aylar(genellikle 16 hafta üstü gebelik kayıpları söz konusudur)bize servikal yetmezliği düşündürür.Muayenede servikal kanalın 8 nolu hegar bujisinin rahatlıkla geçişine izin vermesi? ve ultrasonografi ile rahim ağzı ölçümleri sonucu büyük oranda rahim ağzı yetmezliği tanısı konur.

Tedavisinde rahim ağzının sentetik materyallerle dikilmesi ve bu şekilde dayanıklılığının arttırılması genellikle yeterlidir. Rahim ağzına dikiş koyma işlemi genellikle 14-16 hafta civarında yapılmaktadır. Ancak acil durumlarda ve gereklilik halinde daha ileri gebelik haftalarında da uygulanabilir.

Gebelik takibinde rahim boynu uzunluğunun ölçülmesi servikal yetmezlik tanısı kadar erken doğum riskinin tespitinde ve öngörülmesinde de önemlidir.

Servikal dikiş konulması yani serklaj işlemi genel veya spinal anestezi(belden aşağısını uyuşturarak)altında yapılabilir. Rahim ağzına konulan dikiş gebeliğin 37.haftasında alınır. 37 haftadan daha önce suyunuz gelirse veya ağrılarınız başlarsa mutlaka doktorunuza başvurunuz.

Servikal serklaj işleminin riskleri: Servikste enfeksiyon oluşabilir ateş, kramplar ve kötü kokulu akıntı meydana gelebilir. Yapılan işlemin vaktinden önce doğum eylemini başlatmaması için ilaç ve yatak istirahati verilebilir.

Daha detaylı bilgi için çorumda çalışan Jinekolog Operatör doktor Sinan özer olarak benden daha detaylı bilgi alabilirsiniz.