Amniyosentez

Amniyosentez 16-20.hafta da yapılan fetus hakkında bilgi veren bir girişimdir. Burada amniyon sıvısı örneği incelenmektedir. Amniyon sıvısı fetusu içinde barındıran sıvıdır.

amniyosentezBurada en sık amaçlanan down sendromu gibi genetik bozukluğunun araştırılmasıdır. Ayrıca nöral tüp defekti (fetusun sinir sisteminde açıklık), bebeğin kan grubunun araştırılması gereken durumlar, anne ve babanın taşıyıcı olduğu genetik hastalıklardan bebeğin etkilenip etkilenmediğinin araştırılması (Akdeniz Anemisi gibi), enfeksiyon araştırılması, bebeğin AC olgunluğunu araştırılması gibi bir çok amaç için yapılabilir.Anne babadan herhangi birinde genetik bir hastalık varsa,birinci derece akrabalarda genetik hastalıklı çocuk varsa,anne ve babanın daha önceki çocuklarında kalıtsal bir hastalık varsa,anne 35 yaş üstündeyse,tarama testlerinde risk taranılan hastalıklar için risk yüksekliği tespit edilmişse gibi nedenlerle amniyosenteze başvuruyoruz.Operatör Doktor Sinan Özer olarak Çorumda bu amniysentez işleminizi gerçekleştiriyoruz.Çoumda amniyosentez yapan hekim yok denecek kadar az olduğundan bu konuda çorum özel hastanesinde çalışan bir doktor olarak oldukça yoğun bir amniyosentez hasta potansiyelimiz mevcut.

Genellikle genetik hastalıklar için 16-20.hafta civarında yapılır. Ancak bazı hastalıklar için daha geç yapılabilir.

İşlemden önce genel bir muayene, özgeçmiş hastalıkları hakkında iyi bir sorgulama, kan gurubu bilinmiyorsa kan grubu ve Rh faktörü hakkında tetkik ve fetusun durumu, plasentanın yerleşimi, rahimle ilgili patoloji olup olmadığının tespiti için Ultrasonografi yapılması gerekir. Karın duvarının temizlenmesinden sonra Ultrason eşliğinde batın ön duvarı ve uterus geçilerek amniyon sıvısına ulaşılır. Yaklaşık 20 cc amniyon sıvısı alınır. işlem esnasında sadece bir iğne batması şeklinde ağrı hissedilir, yani ağrı yok denecek kadar azdır. Alınan sıvı incelenmek için laboratuara gönderilir ancak bazen kültürü yapılan amniyon sıvısında üreme olmayabilir o zaman işlemi tekrarlamak gerekir.

İşlemin riskleri: 300 de bir işlemden sonra düşük meydana gelebilir. Bazen işlemden sonra hastanın suyu gelebilir.bazen bu su gelişi istirahat ve benzeri tedbirlerle durur.bazen amniyon sıvısı gelişi devam edebilir o zaman anne ve bebek için enfeksiyon riski artar.işlem sırasında iğnenin bebeğe zarar vermesi meydana gelebilirse de modern ultrasonun kullanımı ve işlemin ultrasonografi eşliğinde yapılması nedeniyle bu etki minimaldir.Birde gebe hepatit taşıyıcıysa işlemden sonra bebeğe geçiş olabilir. Rh Uyuşmazlığı olan (kan uyuşmazlığı)hastalarda işlem sormasında Anti D yapılması gerekir.

Genellikle sonuçlar 3-4 hafta sonra çıkar. Bununla beraber sonuçların erken çıkması için FISH denilen yeni bir yöntemde vardır ancak bizler yinede kültür sonuçlarının beklenmesi gerektiğini düşünmekteyiz.

Sonuçlar kesinliği ifade ettiğinden anomali tespit edilmiş bir çocukta aileye 24 haftaya kadar anomalili gebeliğin sonlandırılması seçeneğinin hastaya sunulması imkanını bize verir. Ayrıca düzeltilebilecek anomaliler söz konusu ise doğum esnasında gerekli tedbirlerin alınması imkanını sağlar.