İnfertilite(Kısırlık)

İnferliteKısırlık klasik tanım olarak bir yıl boyunca korunmasız düzenli (haftada en az üç kez) cinsel ilişkiye rağmen gebe kalamama hali olarak tanımlanır. Bazı durumlarda değerlendirmeye başlamak için bir yılın dolması beklenmez.Örneğin ileri anne yaşı gibi.

Gebeliğin oluşum şekli: normalde her kadın yumurtalığında seçilen bir yumurta gelişmeye başlar. Adet başlangıcından ortalama ondörtgün sonra bu yumurta çatlar ve rahimle yumurtalıklar arasında köprü görevi gören tüpler tarafından emilir. Tüpün ampulla denen kısmında vagenden gelen spermle buluşur ve döllenme gerçekleşir. Döllenmiş yumurtaya önce zigot daha sonra embriyo denir. Döllenen yumurta büyüyüp gelişeceği döl yatağına doğru bölünerek hareket eder. Bu arada hormonların etkisiyle döl yatağı(uterus;endometrium) embriyonun yerleşmesi için hazırlanır. Döllenmeden günler sonra embriyo gelişip büyüyeceği döl yatağına ulaşmış olur.

Buradan da anlaşılacağı üzere bir gebeliğin oluşması için

• Yumurtayı taşıyabilecek normal açık olan tüplere
  • Normal bir yumurtlama kapasitesine sahip yumurtalıklara
  • Normal bir hormonal dengeye
  • Normal bir sperm analizine
  • Spermlerin rahim ağzından sorunsuz geçişine ve normal bir döl yatağına (endometrium) ihtiyaç vardır.

KISIRLIK NEDENLERİ; Kadına ait nedenler: tüplerin tıkalı olması, yumurtlama problemleri,döl yatağının embriyoyu kabulüne engel olan konjenital veya kazanılmış hastalıklar,hormonal bozukluklar sayılabilir.

Erkeğe ait nedenler; Spermin sayı ve yapısal anomalileri.

Birde kadın ve erkekte hiçbir problem olmamasına rağmen gebelik ele edilememesi vardır ki buna da açıklanamayan infertilite denir.

KISIRLIKTA ARAŞTIRILMASI GEREKEN TESTLER:

• Rahim ve yumurtalıkların normal olduğunun gösterilmesi için muayene ve ultrasonografi
  • Adetin 2 veya3. Günü hormonlar
  • Adetin 21 veya 22. Günü yumurtlama testi için progesteron tahlili
  • Rahim Filmi: HSG: Tüplerin açık ve döl yatağının normal olduğunun gösterilmesi için.
  • Sperm Analizi
  • Laparaskopi: hem rahim hem tubaların hem de endometriozis gibi hastalıkların aynı seansta tanı ve tedavisine imkan sağlar.
  • Histereskopi: Rahim içi bozukların daha detaylı tanısı ve tedavisine imkan sağlar.
  • Bunlardan başka açıklanamayan infertilite ve tekrarlayan düşüklerde ileri tetkikler yapılır.

Kısırlık Tedavisi: Eğer yumurtlama problemi varsa yumurta geliştirici tedavi
Sperm analizinde yetersizlik varsa sperm durumuna göre erkeğe yönelik tedavi, aşılama veya tüp bebek(IVF-ICSI)
Kanallar tıkanıklık varsa laparaskopi veya laparaskop, ile açılamazsa tüp bebek
Gebeliğe engel anatomik bir bozukluk ve sonradan edinilmiş myom,endometrioma vb. gibi bir hastalık varsa cerrahi tedavi.

Çorum Özel hastanesi Operatör Doktor Sinan Özer olarak kısırlık(infertilite) konusunda benden daha detaylı bilgi alabilirsiniz.Hastanemizde Hormon tahlili,rahim filmi,sperm analizi,laparoskopi, aşılama,sperm yıkama gibi tüm tanı ve tedaviye yönelik işlemleri yapmaktayız.