Bartholin Kisti-Bartholin Apsesi

BARTHOLİN KİSTİ-BARTHOLİN APSESİ

Bartholin bezlerinin salgıladığı sıvıyı vajinaya taşıyan kanallar herhangi bir sebeple tıkanır ise sıvı boşalamaz, bartholin bezinin içinde birikmeye devam eder ve böylece bartholin kisti oluşur. Biriken bu şeffaf sıvının oluşturduğu kist, cinsel beraberlik ve bezin tahrişi ile gittikçe büyümeye başlar. Bu büyüklük değişik boyutlarda olabilmektedir. Bir ceviz büyüklüğünden bir portakal büyüklüğüne kadar ulaşabilmektedir.

Burada oluşmuş olan kist eğer enfekte olup mikrop kapar ise, bartholin apsesi formuna döner ve içindeki sıvı cerahate dönüşür. Çok ağrılı olan bu apse şekli hızlı bir şekilde büyümeye devam eder ve sosyal hayatı ciddi bir şekilde etkiler.

Bartholin kistinin sebebi tam bilinmektedir. Dış genital bölgeye olan travma veya vulva iltihapları, tahrişler kanalları tıkayıp kist oluşumuna sebep olduğu sanılmaktadır.

Bartholin apsesinin sebebi ise enfeksiyon ve mikroplardır. Cinsel ilişki ile geçen Klamidya, Gonore (bel soğukluğu) en sık sebeplerinden biridir. Ayrıca makat etrafında sık bulunan E.coli mikrobu da sıklıkla sebep olabilmektedir. Fakat genellikle birden fazla mikrop birlikte sebep olmaktadır. Menopoz yaşında oluşmuş ise bartholin kanseri de düşünülmelidir.

Bartholin kisti-bartholin apsesinin belirtileri:

• Çok küçük bartolin kistleri herhangi bir belirti vermeyebilir.
  • Sıklıkla dış dudaklarda büyüyen tek taraflı veya iki taraflı şişlik
  • Dış genital organda ağrı
  • Yürüme güçlüğü
  • Cinsel ilişkide ağrı veya cinsel ilişkiye girememe
  • Ateş, halsizlik.

Bartholin Kisti-Bartholin Apsesinin Tedavisi:

Çok küçük kistlerin tedavisi eğer herhangi bir şikayete ve ağrıya sebebiyet vermiyor ise yapılmasına gerek yoktur. Eğer kist büyüyor ise veya apse oluşmaya başlamış veya oluşmuş ise cerrahi yöntem ile antibiyotik de kullanılarak tedavi edilmelidir.

Cerrahi işlem iki şekilde yapılır. En çok ve ilk tercih edilen tıkanmış olan kanalların dışarı doğru açılması (marsupializasyon) ameliyatıdır. Özellikle genç kadınlarda mümkün olduğunca bartholin bezleri korunmalıdır, çünkü sağlıklı cinsel yaşam için önemli olan bir sıvı salgılamaktadırlar. Eğer apse formu olmamış ise lokal anestezi ile de yapılabilecek bu operasyonda kist küçük bir delik ile açılır ve içi boşaltıldıktan sonra deliğin kapanmaması için dışa ağızlaştırılarak dikilir. Yaklaşık 10 dakikalık bu operasyon kanama riski olmadan ve ağrısız bir şekilde yapılabilmektedir. Hasta ameliyat ile birlikte hemen rahatlar ve 5-8 gün içinde bartholin bezi eski haline dönmeye başlar. Büyük bartholin apselerinde ise bu operasyon tercihen genel anestezi ile yapılmalıdır.(lokal anestezi etkili olmayabileceği için). İşlem sonrası bir süre cinsel hayat kısıtlaması önerilir ve eşli antibiyotik tedavisi yapılmaktadır. Bazen orta yaşın üzerindeki kadınlarda ve çok sık tekrarlayan hastalarda bartholin bezleri bir ameliyat ile çıkarılmaktadır. Fakat bu ameliyat sonrası genellikle cinsel ilişkide ağrı (disparoni) şikayeti sıklıkla görülmektedir.

Maalesef ameliyat ne kadar başarılı olursa olsun, ilk 6 ay içinde tekrarlama olasılığı % 20-35’dir. Aynı ameliyat tekrar yapılmaktadır. Tekrarlamasını engellemek tamamen mümkün değildir. Fakat yeni uygulanan bir yöntem ile ameliyat sonrası kist boşluğuna özel bir ilaç ve kimyasal madde konarak tekrarlama ihtimali % 5‘ e kadar düşürülmektedir. Ayrıca son zamanlarda word katater yöntemi denen bir yöntem başarı ile uygulanmaktadır. Burada kateter bartholin bezi içine yerleştirilip balon şişiriliyor ve kateter 4-6 hafta bu şekilde bekletiliyor. Bu yöntemle tekrarlama riski daha az olduğu iddia edilmektedir.

Çorum'da çalışan kadın hastalıkları ve doğum uzmanı jinekolog operatör doktor Sinan Özer olarak benden bartholin kisti -bartholin apsesi konusunda daha detaylı bilgi alabilirsiniz.