AŞILAMA (İNRAUTERİN İNSEMİNASYON, İUİ)

AŞILAMA (İNTRAUTERİN İNSEMİNASYON, İUİ)

Aşılama olarakta bilinen intrauterin inseminasyon çocuğu olmayan çiftlere uygulanan yaygın tedavi yöntemlerinden birisidir. Aşılama ile verilecek olan sperm laboratuar ortamında belirli bir işlemden geçirilip kimyasal maddelerle yıkanma işlemine tabi tutulur. Yıkanmış spermler özel kanüller ve enjektörler yardımıyla direk olarak rahim içine verilir. Bu yıkama işlemi sperm hareketini ve başarı şansını arttırır.

Aşılama Tedavisini Kimlere Uygulayalım?

Çocuk sahibi olmakta güçlük çeken ve bir yıllık korunmasız ilişkiye rağmen gebe kalamayanlarda gerekli şartlar oluştuğunda aşılama sıklıkla başvurulan yöntemlerden bir tanesidir. Özellikle kısırlık araştırma testlerinin hepsinin normal çıktığı ve altta yatan bir problemin bulunamadığı hastalarda (açıklanamayan infertilite) yumurtlama takibi ve doğal ilişki ile üç kez denendiği halde gebelik elde edilmediyse aşılama düşünülmelidir. Eğer yapılan sperm analizinde sperm ile ilgili bozukluk varsa aşılama ilk düşünülecek tedavi yöntemidir. Aşılama aşağıdaki hasta gruplarında kısırlık tedavisinde tüp bebekten önce ilk uygulanacak tedavi yöntemidir.

• İzah edilemeyen infertilite durumunda
  • Hafifi sperm bozukluklarında
  • Servikal faktörün bozuk olduğu durumlarda
  • Vajinismus gibi cinsel ilişkinin mümkün olmadığı durumlarda
  • Anti sperm antikorlarının varlığında
  • Normal ilişki ve yumurtlama takibine rağmen gebelik elde edilemeyen olgularda
  • Hafif endometriozis olgularında

Aşılamanın Yapılabilmesi İçin Gerekli Ön Şartlar İse;

• Spermiogramda uygun sayı ve harekette sperm olmalı
  • Overler (yumurtalıklar) çalışıyor olmalı
  • Rahim içinde tüplerde herhangi bir patoloji(her ikiside tıkalı tüp,rahim içinde myom,polip gibi) olmamalıdır.

Aşılama işlemi kesinlikle ağrısız bir işlemdir. Herhangi bir lokal veya genel anesteziye gerek yoktur. Aşılamadan 3-4 gün öncesinden cinsel perhiz yapılması önemlidir. Aşılama sonrası yaklaşık 30 dakika dinlenmeniz yeterlidir. Eğer doktorunuz başka türlü önermediyse o gün veya ertesi gün devamlı yatmanız gerekmez. Cinsel ilişkiye 2 gün sonra başlanabilir. Kısırlığın altta yatan sebebine bağlı olarak değişmekle birlikte her aşılamada gebelik şansı %20’dir. Aşılama sayısı konusunda bir sınırlama olmamakla birlikte 3-5 aşılmadan sonra tüp bebek önerilmektedir.

Çorum'da çalışan kadın hastalıkları ve doğum uzmanı operatör doktor Sinan Özer olarak benden daha detaylı bilgi almak için iletişim bilgilerim yoluyla bana ulaşabilirsiniz.